Korte geschiedenis van de afdeling

De afdeling D66-Leudal en Maasgouw is opgericht in 1999 (toen nog onder de naam D66-Leudal en Thornerkwartier) en omvatte de toenmalige gemeentes Haelen, Heel, Heythuysen, Hunsel, Roggel en Neer, en Thorn. In 2003 heeft D66 deelgenomen aan de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Haelen, maar helaas werd er geen zetel behaald.

DL_20050326aIn de jaren daarna heeft D66 zich ook buiten de raad zeer actief opgesteld. D66 heeft zich ingezet voor een referendum (over de herindeling), het preventief fouilleren, en de naam van de nieuwe gemeente. Mede dankzij D66 heet de gemeente nu Leudal en niet ‘Tuin van Limburg’.

Na de herindeling van de gemeenten in Midden-Limburg omvatte de afdeling de gemeentes Leudal en Maasgouw. Helaas bleek het aantal actieve leden te klein om deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in november 2006 in Leudal en Maasgouw. Wel hebben enkele leden actief meegewerkt aan de oprichting van Progressief Leudal en hebben zij op de lijst gestaan voor deze partij (in 2007 en in 2010).

In 2013 werd een nieuw bestuur samengesteld, en bleek dat er voldoende draagvlak was om deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Leudal in 2014. Na een verkiezingscampagne met de slogan “Verjonging en vernieuwing” stemden op 19 maart 2014 1421 kiezers op D66 (8,8%) en kwam D66 in één klap met twee zetels in de raad van de gemeente Leudal. Rens Raemakers en Kaj Beurskens vertegenwoordigen D66 in de gemeenteraad van Leudal.

D66 leudal 2009In 2015 is Wilma van Dommelen uit Horn gekozen als lid van de Provinciale Staten voor D66. In 2017 is Rens Raemakers uit Neer gekozen als lid van de Tweede Kamer voor D66. Hij is in de Gemeenteraad worden opgevolgd door Leo Schouten uit Heythuysen.

Op 19 maart 2018 behaalde D66 Leudal na een succesvolle campagne 3 zetels (een winst van één). 2104 inwoners (14%) inwoners brachten een stem uit op D66. Na succesvolle college-onderhandelingen is met Samen Verder en Ronduit Open een college gevormd. Robert Martens is namens D66 gekozen tot wethouder. De fractie bestaat uit Dirk Voermans (voorzitter), Iris Schors en André Kierkels.

Lid worden van D66

Laatst gewijzigd op 15 juni 2018