Weblog van lijsttrekker Rens Raemakers – november 2013

Het is een kleine vier weken geleden dat bekend werd dat D66 Leudal gaat deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014. Het leek mij – als lijsttrekker – een goed idee om een weblog bij te gaan houden, zodat u als kiezer (of andere geïnteresseerde) wat beter weet wat wij allemaal uitspoken.

Het zijn drukke en spannende tijden voor onze partij, met veel bijeenkomsten en vergaderingen. We zijn nieuw, dus we moeten ons in alles gaan verdiepen: in de verordeningen en de richtlijnen, in de nota’s en in de begrotingen. We moeten kijken wat er om ons heen gebeurt en omgevingsbewustzijn creëren. Analyseren, observeren, reflecteren; nu kan het nog, want straks moeten we er écht staan. Gelukkig ontwikkelt het verkiezingsprogramma gestaag.

DSC04876Er spelen in ieder geval genoeg actuele zaken in de gemeente. Dreigend faillissement voor De Bombardon, problemen voor andere gemeenschapshuizen, nieuwe bezuinigingen op de ambtelijke organisatie en ideeën voor meer windmolens. En niet te vergeten: een nieuw voorstel voor de N280 en dhr. Ruiter die het bod van de gemeente alsnog aan zich voorbij laat gaan. Over al deze onderwerpen gaan we als partij in gesprek met de leden en zetten we onze standpunten neer. Over de gemeenschapshuizen hebben we inmiddels een standpunt ontwikkeld, kijkt u daarvoor eens op de Pagina ‘Actueel’ op www.d66leudal.nl.  Meer standpunten zullen spoedig volgen.

De reacties van mensen op onze deelname zijn wisselend. Sommigen reageren enthousiast. ‘Eindelijk een nieuwe partij: dat is hard nodig’. Of: ‘ik had me na de laatste verkiezingen voorgenomen om nooit meer te gaan stemmen, maar nu ga ik tóch’. Maar eerlijk is eerlijk, er is ook scepsis. Sommigen zeggen: ‘Het is wel moedig, maar…’ Of: ‘Wat je gaan jullie dan precies toevoegen?’ En zelfs: ‘Weet je überhaupt wel waar je aan begint?’

Laat ik die laatste vraag op mezelf betrekken. ‘Weet ík überhaupt wel waar ik aan begin?’

Ja en nee.

Ja, omdat ik altijd al in de politiek heb gewild. Op de een of andere manier ben ik al levenslang gefascineerd door de vragen ‘wat is rechtvaardigheid?’ en ‘wat is de waarheid?’; vragen die steeds terugkomen bij politieke besluitvorming. D66 werd al snel mijn partij, maar ik zit niet vast gegoten in ideologie of partijkeurslijf. Iedere partij heeft wel een paar mindere standpunten en elk standpunt heeft ook een ‘andere kant’. Het zou naïef zijn om te denken dat het anders was.

Nee, omdat ik ook echt niet weet waar dit toe gaat leiden. Onze ambitie is om met een fris geluid een ander, nieuw perspectief neer te zetten. We gaan voor ‘een of twee zetels’, maar het zal spannend worden… En bovendien: politiek kan hard zijn. Zeker in Leudal ging het er de afgelopen tijd hard aan toe, dat hoef ik u niet te vertellen. Politiek mag van mij ook hard zijn, als het maar niet op de persoon gespeeld wordt. Als je na afloop maar met elkaar een biertje kunt drinken…

Laten we ons als D66 Leudal ook vooral voor dat laatste gaan inzetten. Wij hebben in ieder geval niets te verliezen. En u als kiezer al helemaal niet: u heeft een extra keus erbij en het is aan u om daar wel of niet wat mee te doen.

Rens Raemakers, lijsttrekker

Reageer op dit bericht

U kunt met dit formulier reageren op het bovenstaande bericht. Reacties zullen geplaatst worden onder de naam die door u is opgegeven.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laatst gewijzigd op 11 september 2018