Weblog van lijsttrekker Rens Raemakers – december 2013

Inmiddels is het alweer december. We stevenen hard af op het einde van 2013, en dat betekent ook het einde van het politieke jaar. Wederom was het een zeer bewogen jaar voor de gemeente Leudal. Er heeft te veel gespeeld om nu even samen te vatten, maar de allerbelangrijkste gebeurtenis speelde op bestuurlijk vlak. Helemaal in het begin van het jaar viel immers het college van CDA, PvdA en Ronduit Open. Na nieuwe onderhandelingen werd in februari een nieuw college van B en W gevormd; ditmaal van CDA, VVD, Samen Verder en Progressief Leudal.

Toen ik begin dit jaar deze ontwikkeling met veel belangstelling volgde, kon ik niet vermoeden dat ik zelf aan het eind van het jaar de lijsttrekker zou zijn voor een nieuw deelnemende partij: D66. Daar waar ik me begin dit jaar machteloos voelde over de gang van zaken, kan ik er nu eindelijk zelf wat aan gaan doen. Natuurlijk is en was niet alles in Leudal kommer en kwel (er gaan ook heel veel dingen goed), maar het kán wel anders. Nee, het móet anders. Als ik daar niet van overtuigd zou zijn, zou onze deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen zinloos zijn. Wij denken iets wezenlijks toe te voegen. Niet alleen met onze standpunten, maar ook met onze manier van politiek bedrijven.

Politiek zou idealiter moeten gaan om het vertegenwoordigen van mensen en hun belangen. Die belangen zijn soms hetzelfde (alle mensen hebben belang bij goed onderwijs), maar soms ook tegenstrijdig (denk bijvoorbeeld aan de N280). Inzichtelijk maken welke belangen er spelen en vervolgens een gefundeerde keuze maken; dát is het wezen van politiek.

Het is echter in mijn ogen een misvatting dat de politiek alleen maar de burgers moet vertegenwoordigen. Als dat vertegenwoordigen er toe leidt dat je als partij eerst kijkt wat de meerderheid van de bevolking vindt en daarna pas je eigen standpunt formuleert, loop je altijd achter de feiten aan. Soms moet je ook het lef hebben om gewoon iets te vinden. Zélfs als de overgrote meerderheid het daar niet mee eens is. Het is echt tweerichtingsverkeer: enerzijds goed luisteren naar wat er in de samenleving speelt, maar anderzijds zelf een heldere visie hebben op die samenleving. En nee, het maakt niet uit als niet iedereen het met je eens is. Je hoeft ook niet 100% van de stemmen te halen. Daarom staan wij, als D66 Leudal, voor een heldere formulering, zodat de kiezer weet wat hij/zij aan ons heeft!

DSC04811Ik memoreerde al even aan de besluitvorming rondom de N280. Nog dit jaar, te weten op 17 december, zal de gemeenteraad van Leudal een definitief besluit nemen. Dat besluit is een belangrijk advies richting het finale oordeel van Provinciale Staten in februari 2014. Als D66 Leudal stellen we ons daarbij bescheiden op; we zitten immers nog niet in de raad. We gaan dus geen actie voeren of ons standpunt van de daken schreeuwen, maar we vinden er uiteraard wel iets van. Als u daarin geïnteresseerd bent, kunt u hier ons standpunt lezen: https://www.facebook.com/notes/d66-leudal/standpunt-d66-leudal-over-n280-baexem/241404512686368. D66 is overigens wel vertegenwoordigd in de Provinciale Staten en D66 Leudal zal haar eigen standpunt bij de provinciale vertegenwoordigers onder de aandacht brengen.

In de laatste weken van 2013 wordt er door D66 Leudal nog hard gewerkt. Het concept verkiezingsprogramma is af en zal de komende week met de leden worden besproken. Ook de foto’s van de kandidaten worden komende weken geknipt en spoedig zal daarna de kandidatenlijst bekend worden gemaakt. Als de campagne in januari 2014 losbarst, is D66 Leudal er klaar voor.

Rens Raemakers, lijsttrekker

Reageer op dit bericht

U kunt met dit formulier reageren op het bovenstaande bericht. Reacties zullen geplaatst worden onder de naam die door u is opgegeven.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Laatst gewijzigd op 11 september 2018