Bezoek aan het Europees Parlement

IMG_5046 (Large)

Op woensdag 13 januari 2016 brachten zeventien leden van D66-Leudal & Maasgouw en van D66-Weert een bezoek aan het Europees Parlement. Het bezoek was georganiseerd door Bas Hessing en Bert van Wijk van D66-Weert.
In een buitenwijk van Brussel (Kraainem) was het verzamelpunt, waar om kwart over elf de laatste deelnemers arriveerden.

IMG_5053 (Large)Zeventien metrokaartjes uit de automaat halen en verdelen is een hele klus.

IMG_5061 (Large)We stappen uit de metro bij Berlaymont, het gebouw van de Europese Commissie. Alle deelnemers staan erop, behalve de fotograaf. Er was even geen Europese ambtenaar in de buurt om de foto te nemen…

IMG_5070 (Large)Na een lunch en een korte wandeling komen we aan bij het imposante gebouw van het Europese Parlement. Nog maar een groepsfoto, nu met de fotograaf.

IMG_5074 (Large)Bij het Europees Parlement worden we opgewacht door een medewerker van Matthijs van Miltenburg. We krijgen allemaal een visitor-sticker opgeplakt en gaan door de security. Dat verloopt heel snel, maar één lid van onze delegatie wordt aan nader onderzoek onderworpen.

IMG_5075 (Large)We worden ontvangen in een fraaie vergaderzaal. In afwachting van Matthijs van Miltenburg, wordt de sfeer een beetje melig. Door de geluidsinstallatie schalt de Europese hymne, de marseillaise en andere Europese volksliederen.

IMG_5085 (Large)Matthijs van Miltenburg komt gelukkig snel en vertelt over het werk van een Europarlementariër. Hij is lid van de commissies Transport en Toerisme. Hij vertelt over de verhouding tussen de Europese Commissie, Raad en Parlement. De rol van de Europese Commissie wordt politieker. Belangrijk was daarbij dat de lijsttrekker van de partij die de verkiezingen had gewonnen, de voorzitter is geworden van de Commissie.

IMG_5093 (Large)Uiteraard krijgen we de gelegenheid om vragen te stellen. Over de vluchtelingen, het vetorecht van lidstaten, leegloop van winkelstraten en afstemming met de Tweede Kamer. Maar Matthijs van Miltenburg heeft weinig vragen nodig voor zijn betoog, en er blijft nog een heel lijstje vragen over.

2016-01-13 15.07.00Na een uur worden de vergaderruimte weer uitgezet (de zalen worden intensief gebruikt) en probeert Mathijs op de gang nog de laatste vragen te beantwoorden. Maar zijn medewerker stuurt Matthijs weg naar de volgende afspraak.
Matthijs van Miltenburg belooft wel om in het kader van de campagne voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne naar Midden-Limburg te komen. Daar houden we hem aan.

IMG_5107 (Large)Maarten van Gaans (medewerker van Matthijs van Miltenburg) leidt ons vervolgens rond door het gebouw van het Europees Parlement.

IMG_5114 (Large)Het Europees Parlement is een gigantisch gebouw. Een compleet dorp met twee supermarkten, een postkantoor, een kapper, et cetera.

IMG_5124 (Large)De grote vergaderzaal is niet rechtstreeks te bereiken, maar door eerst twee verdiepingen omhoog te gaan, en vervolgens weer met een andere kleine lift één verdieping omlaag te gaan, kan je er komen. De security vindt het maar niks en controleert de credentials van onze begeleider.

IMG_5115 (Large)Maar de zaal is indrukwekkend en biedt plaats aan de 750 parlementariërs. Met zoveel parlementsleden moet spreektijd een week van tevoren aangevraagd worden en krijg je maximaal 90 seconden. Interrupties zijn niet mogelijk. Daardoor is het debat niet bepaald levendig.

IMG_5128 (Large)Het Europese parlement heeft ook enkele loopbruggen die uitkijken over het Place Luxembourg. Maarten van Gaans vertelt dat op donderdagavond alle medewerkers en parlementariërs op het plein gaan drinken. Het plein wordt dan afgesloten van voor het verkeer. We zijn er dus helaas op de verkeerde dag.

IMG_5135 (Large)Als laatste kregen we nog de vaste vergaderzaal van de ALDE-groep (waar D66 deel vanuit maakt) te zien.

IMG_5137 (Large)In een Irish Pub  aan het Place Luxembourg drinken we nog een biertje. Rens Raemakers was al weer op de weg terug naar Leudal, we hadden begrepen dat hij werd gemist (…). De anderen ten nog een pizza in een authentiek Italiaans restaurant in de buurt.

Een geslaagde en leerzame dag,

Laatst gewijzigd op 14 januari 2016