Afdelingsvergadering op 07 januari 2016 te Roggel

Op donderdag 17 januari kwam D66 bijeen in het businesscentrum te Roggel. De opkomst van leden en belangstellenden was wederom groot: 14 man!

LeoDe voorzitter, Leo Schouten, liet het afgelopen jaar nog eens de revue passeren. D66 is op vele niveau’s actief geweest: ledenvergadering, bestuur, fractie, werkgroep en campagne. De aanhang is qua leden, volgers op Facebook en Twitter sterk gegroeid en in september heeft de D66-Leudal huis aan huis een informatieblad bezorgd. De lijn wordt het komende jaar voortgezet.

IMG_5045 (Large)Jan Burgers (links op de foto) stelde zich beschikbaar voor het afdelingsbestuur. Binnen het bestuur zal nog wel gekeken worden naar de verdeling van de taken.

IMG_5039 (Large)Dennis Kierkels (ondernemersvereniging Roggel-Neer-Heibloem) hield een inleiding over winkelen in Leudal. In Heythuysen en Roggel (door de aanwezigheid van de Leistert) zijn er goede mogelijkheden voor de winkels. In de andere kernen zijn er mogelijkheden voor een supermarkt en winkels, maar zal moeten blijken of de winkels kunnen blijven bestaan.
Aldi en Lidl hebben een duidelijke strategie, waarbij de Aldi zoekt naar een goede spreiding en goed bereikbare locaties langs de grotere wegen (‘dat ze net zoals mc donalds graag op knooppunten zitten’). In Horn blijkt hoe er juist door de aanwezigheid van een Aldi supermarkt, de andere supermarkt kan profileren en het juist goed doet. Waar de supermarkt in Neer bang is voor de komst van de Aldi, is de supermarkt in Horn bang voor het vertrek.

IMG_5042 (Large)Dennis Kierkels ziet weinig in ondersteuning van supermarkten door de gemeente. Zoals één van de aanwezigen opmerkte, een dorp krijgt de supermarkt die het verdient. En juist als het moeilijk gaat, ontstaan er nieuwe initiatieven.

IMG_5043 (Large)De gemeente heeft een aantal mogelijkheden om te sturen. Het bestemmingsplan, maar ook de infrastructuur, zoals het faciliteren van een parkeerplaats.

IMG_5044 (Large)Rens Raemakers en Wilma van Dommelen rapporteerden over actuele ontwikkelingen in de gemeenteraad en in de Provinciale Staten. Actueler kon bijna niet want tijdens het betoog van Wilma kwamen nog allerlei berichten binnen over de komende bespreking van het N280-tracé in een commissie van de Provinciale Staten. Wordt vervolgd.

2016-01-07 22.48.06Na afloop ging bijna iedereen voor een gezellig drankje na in café Ton van de Bekker om het nieuwe jaar in te luiden.

Laatst gewijzigd op 8 januari 2016