dinsdag 30 juni 2020

Groen licht voor de fusieschool!

Het heeft lang genoeg geduurd. De ouders, kinderen, dorpsraden en overleggen en leerkrachten van de fusieschool hebben lang op ons moeten wachten. Ruim 2 jaar geleden maakten we als Raad een locatiekeuze. Het zou de Kallestraat in Hunsel worden waar de nieuwe fusieschool komt. Wij als D66 Leudal hebben veel waarde gehecht aan de ingestelde stuurgroep die toen weloverwogen adviseerde om voor deze locatie te kiezen.

Niet iedereen was het met deze keuze eens. Dit leidde tot verdere onderzoeken tussen de toentertijd twee laatst overgebleven locaties. Kallestraat in Hunsel en Begoniastraat in Ittervoort.

Gelukkig hebben wij als totale Raad ingezien, dat beide locaties na al deze onderzoeken en de verstreken tijd, niet meer op voldoende draagvlak konden rekenen van de inwoners uit de betrokken dorpen. Verder onderzoek naar de twee eerder genoemde locaties zou geen verandering brengen in de verdeeldheid die op dat moment merkbaar was.

Dit heeft er toe geleid dat we met een meerderheid van de Raad een motie van Samen Verder, Ronduit Open, CDA en D66 hebben aangenomen om onderzoek te doen naar alternatieve locaties aan de rand van het dorp Ittervoort. Hier zijn prima alternatieve locaties uit naar voren gekomen. De locatie Heijerveld is als beste uit dit onderzoek gebleken en voldoet aan de primaire voorwaarden zoals gesteld in het visie document ‘Stip op de horizon’. D66 Leudal is van mening dat op deze locatie kwalitatief en zo breed mogelijk goed onderwijs geboden kan worden en zijn blij met deze uiteindelijke uitkomst.