woensdag 2 april 2014

D66 stelt vragen over hoge kosten WOB-verzoek van een studente journalistiek

Naar aanleiding van een bericht in de Limburger op 22 maart 2014 heeft de fractie van D66-Leudal op 1 april vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leudal.  De studente Deborah Parren wilde een onderzoek doen naar de zaak Gijsbert Ruiter uit Haelen en deed daarvoor een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur. De gemeente moet in principe gehoor geven aan dit verzoek, maar vraagt €1000 voor levering van de documenten voor het anonimiseren van het dossier. D66 Leudal ziet graag een transparante overheid en maakt zich daarom zorgen om deze kwestie.

D66-Leudal heeft het college om opheldering gevraagd over deze zaak. De studente heeft gevraagd om elektronische aanlevering, maar de gemeente gaat de gegevens op papier aanleveren om ze te kunnen anonimiseren en brengt daarvoor €1000 in rekening. Hoewel op de website is aangegeven dat op verschillende manieren kan worden aangeleverd, is dat vanwege het anonimiseren van het dossier kennelijk niet mogelijk. De student kan hiertegen geen bezwaar aantekenen.

D66 hoopt dat de gemeente alsnog naar een oplossing zal zoeken met de studente.

Download hier de vragen die D66 aan het College stelde